Fysioterapi i Sandnes - forebygging og behandling
fysio-forum-logo

Reisebrev fra vår løpende kollega

16.01.2018

Et reisebrev fra treningsleir i Dullstroom med mange av de beste løperne fra Sandnes og Norge med blant annet Ingebrigtsen brødrene Filip og Henrik samt 5-6 EM deltagere i friidrett. Dullstroom er et sted i Sør Afrika som ligger ca 3 timers kjøretur fra Johannesburg. Dullstroom er kjent for fluefiske og et oppholdssted for reisende mot Kruger nasjonal park der det er masse bruk ville dyr som elefant, løve og leopard. Dullstroom er også et egnet sted for langdistanse løping fordi det ligger plassert i høyden ca 2000 meter over havet og derfor er det masse løpere fra mange nasjoner her. I tillegg er det kun en time tidsforskjell fra Norge og derfor slipper man å endre døgnrytmen. Ved å reise om kvelden og natten blir det heller ikke nødvendig med en eneste treningsfri dag som er en fordel for å holde god kontinuitet i treninga.

I og med at Dullstroom ligger 2000moh er det litt tyngre å trene der og man må ofte løpe litt roligere på treningene spesielt i starten. Høyden gjør at det blir litt større belastning/stress på kroppen og det sies at etter noen uker i høyden øker man produksjonen av Hemoglobin som frakter mere oksygen til musklene. Når man løper noen uker i høyden vil mange merke at man har økt utholdenhet i lavlandet etter oppholdet i en periode og kan trene litt bedre/hardere enn før.
Jeg har kommet godt igang med treningsoppholdet. Det er mye trening som står på programmet med ca 170km løpte kilometer i uka med mye god kvalitet. Det er minst to treninger hver dag. I tillegg til all løping bruker vi mye tid på teknikk og drilløvelser og styrketrening. Jeg får lært mye styrke og teknikk trening av å løpe med Ingebrigtsen. De er proffe på gjennomføring av trening og treningen tar mye tid med all styrke, tøying og teknikktrening. Det går også forholdsvis fort på en del av 10km øktene. Det kan fort være en ettermiddags økt på 10km blir løpt på ca 42-43min og det er ganske fort når det er «rolig dag» i høyden og man skal trene 60-90min med drill og styrke etterpå. Det er godt vi er ganske godt trent før denne treningsleiren! Ellers er det god tid til å spise «ekstremt» mye mellom øktene. Et lite måltid før trening om morgen og så banan og litt kjeks like etter trening. Så kommer et stort måltid 30min-60min etter trening som kan bli som idag etter morgenintervaller: 1kullsyrevann+1 presskanne kaffe+Dullstroom special bestående av 4toast skiver med 4 egg+ørret og tomat + stor sjokolade milkshake +pannekake med karamell saus med banan og iskrem. Så blir det et lite mellommåltid før neste trening og for eksempel en pizza til kvelds med en dessert etterpå. Så vi lider ingen nød matmessig og derfor er det greit maten er ca 3 ganger så billig som i Norge. Det blir også mye hvile og søvn her. Som regel blir det 9 timer om natten og 30min søvn hver dag mellom øktene.

1 treningsuke består sånn ca av dette:
M: 10k +10k +90min drill/styrke
T: 4*6min med 1min pause + 25*400m
O: 10k +10k +90min drill/styrke
T: 4*6min + 10*1000m
F: 10k +10k +45 min styrke
L: 2*10*200m bakkeintervall + 8km
S: 20km+ 5km + 60min styrke
Totalt ca 170km løp og 45km i høy fart på intervaller

Det er med andre ord bra på treningsleir. Jeg får trent godt i stort sett fint vær med 20-25 grader. Det er også mye å lære om løping, trening og hvordan man lever som toppidrettsutøvere. Og så er det kjekt å bo og trene med alle de andre løperne her.

Øystein